کیومرث سبحانی[۱]، علی دودمان کوشکی،[۲] علی سلیمی [۳]
چکیده
از مهمترین روشهایِ شناختِ معنایِ واژه در زبان، استفاده وکمکگیری از همنشینان و جانشینان آن واژه است؛ دانش معناشناسی با توجه به روابط همنشینی و جانشینی میتواند دیدگاه قرآن را درباره مفاهیم عقلی دین تبیین کند و تا حدّ زیادی از خود رأیها و اعمال نظرهای جانبدارانه جلوگیری نماید. ازدیدگاه لغت شناسان، ظلم قرار دادن چیزی در غیر جایگاه خویش است؛ اما واژه ظلم در فرهنگ قرآن با توجه به همنشین شدن با کلمات دیگر، گستره معنایی وسیعی یافته، وکاربردها و مصداقهای گوناگونی به خود گرفته است این مقاله، سعی بر آن دارد که با بهرهگیری از اصول کلی معناشناسی و به ویژه با استفاده از شناسایی همنشینان و جانشینان واژه ظلم، وگستره معنایی آن در فرهنگ قرآنی، مفاهیم نو و کارآمد را استخراج و استنباط نماید و ارتباط معنایی آنها را دریابد وچرایی جانشینی این واژگاه را به جای ظلم بیان کند و چراغی روشن در فرا راه پژوهشگران علوم اسلامی فرا نهد، بنابراین از همنشینان ظلم به واژههای شرک، افتری، أعرَضَ، صدَّ و از جانشینان آن به واژههای بغی، فَسَدَ وطغی وقسط توجه شده است. در نوشتار توصيفي-تحليلي حاضر، ماده ي ظلم بر اساس رويكرد معناشناسي بر دو محور همنشيني و جانشيني مورد بررسي قرار گرفته و مؤلّفه هاي معنايي آن بيان شده است.
واژگان کلیدی: قرآن، زبان شناسی، معناشناسی، ظلم، همنشینی و جانشینی
[۱]– کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه .
[۲]– استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه Bolook5@ yahoo.com
[۳]– استاد گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه رازی کرمانشاه salimi1390@yahoo.com