چکیده
ابراهیم ابراهیمی عسکری: دانشجوی دکتری دانش اجتماعی مسلمین؛ دانشکده مطالعات ملل اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.
Ebrahimebrahimiii1371@gmail.com
علیرضا نائیج: استادیار دانشکده مطالعات ملل اسلامی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
Alireza128@gmail.com
تجددشناسی ناظر بر بخش عمده ای از تلاش هایی است که برای شناخت غرب، پس از نزدیک به دو قرن آشنایی با آن در ایران، صورت گرفته است. این شناخت ناظر به تحولاتی است که در جامعه جهاني اتفاق افتاد كه از آن به عنوان «رنسانس يا نوزائي» ياد ميشود. همزمان این تحولات در ایران آن روز نیز تغییراتی را رقم زد. دوران شبه مدرن را می توان تونل وحشت تاریخ ایران نامید. زیرا وابستگی همه جانبه سخت افزاری و نرم افزاری در اول انقلاب ما را درگیر بحران های هویتی کرده بود و از طرفی روشنفکران وابسته به تمدن مادی غرب نیز در زمین توسعه غرب، به بازخوانی همان هویت غربی اما این بار در دانشگاه ها و مدارس به ظاهر اسلامی آن زمان کرده بودند.در این مقاله سعی کردیم با روش تحقیق کتابخانهای کیفی سراغ منابع موجود برویم. در این روش تنها به جمعآوری اطلاعات بسنده نکردیم، بلکه فرآیندی تفسیری-انتقادی را طی کردیم که هدف نهایی آن کشف معنا، تولید ایدههای جدید و توسعه دانش از طریق تعامل با متون و اسناد پیشین در خصوص نوع هژمونی تمدن غرب علیه ایران می باشد.در نتیجه این پژوهش دریافتیم که هر تمدنی از عقلانیتی متمایز تغذیه میکند؛ و هسته نرمِ هر تمدنی را فرهنگ آن تمدن میسازد؛ پس فرهنگ، بسط اجتماعی آن عقلانیت است. هویت، جوهره این فرهنگ و این پدیده اجتماعی است؛ و عقلانیت، یک فرهنگ و یک تمدن و به تعبیر دقیق تر یک هویت متمایز را رقم میزند. و سعی کردیم مقدمات تئوریزه کردن حرکت عمومیِ انقلاب را فراهم آوریم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب: « ما به یک حرکت عمومی به سمت آن چشم انداز نیاز داریم. باید یک حرکت عمومی در کشور راه بیفتد. البته این حرکت وجود دارد، منتهی بایستی انضباط پیدا کند، سرعت پیدا کند و پیشرفتش به سمت آن چشم انداز محسوس باشد. این حرکت طبعا با محوریت جوان متعهد است. جوان های متعهد محور این حرکت اند.
کلیدواژهها:نئولیبرالیسم، مدرنیته، سکولاریزاسیون، سنت، اومانیسم، راسیونالیسم.