زهرا نوروزی[۱]

چکیده: 

تمدن بزرگ اسلامی، علاوه بر ارکان پیشرفت سخت افزاری، در ناحیۀ نرم افزار نیز نیازمند ساختار و سبکی برای زندگی است. اگـر سـبکی برآمـده از مـتن دیـن، قـرآن و روایات اسلامی تدوین و ارائه نشود، ناگزیر سبکهای دیگـر جـا بـاز نمـوده و نهادینـه میگردند. بروز بسیاری از ناهنجاریها در جامعۀ اسلامی، حاصـل همـین امـر اسـت. تغییر فرهنگ و ارزشهای اسلامی و حاکم شدن اصول غیر دینی نیـز، از نتـایج حـاکم شدن سبک زندگی غیر دینی است. لذا، توجه به سبک زندگی اسلامی، شناخت، ارائه و نهادینه نمودن آن امـری اسـت کـه میبایـد در اولویـت قـرار میگرفـت. تلاشهـای فراوانی نیز که در این باره صورت پذیرفته است، بیشتردر ناحیۀروشها است و کمتر به اصول و مبانی سبک زندگی توجه شده، این در حالی است کـه عمـدۀ کـانون تفـاوت سبک زندگی دینی وغیر دینی، در اصول و مبانی آن است.

نوشتۀ حاضر در نظر دارد با استفاده از قرآن و حدیث، در مرحلۀ نخست به شناخت و واکاوی مفهومی واژگان اصول، مبانی و سبک زندگی اسلامی بپـردازد؛ چـه، معتقـد است روشن نبودن این مفاهیم، میتوانـد بسـتری بـرای ارائـه مطـالبی باشـد کـه کـانون آورد و تحقق مشترکی نداشته و خود زمینۀ تشـتت آرا را فـراهم می آورد و تحقق اهـداف را مشـکل مینماید.

این نوشته توانسته با ریشه یابی لغوی، مفهوم اصول و مبانی را آشکار نموده و مفهـوم سبک زندگی را آن گونه که منجر به ساخت تمدن اسلامی گردد، برنماید.

کلید وازه ها: سبک زندگی ، سبک زندگی  اسلامي- سبک زندگی سالم

[۱] – دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي قم

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
44 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: