نگین ناطق[۱]

 

چکیده

فهم انواع دانش ذکر شده در نظر شولمن و به‌ ويژه‌ دانش‌ محتواي تربيتي، جلوه‌هايي دارد که‌ ريشه‌‌هاي آن‌ در‌ تقاضاهاي‌ موضوعي حين تدريس است‌. اين دانش، چيزي نيست که به راحتي، با دانستن اينکه فرد چقدر بايد راجع به‌ آن‌ موضوع تخصص داشته باشد، پاسخ داده‌ شود‌، بلکه‌ ابعاد‌ مختلفي‌ از دانش تخصصی پيش‌، حين و بعد از تدريس را در بر مي‌گيرد. با توجه به پژوهش‌های صورت گرفته در این حوزه، هر نوع بهبود معنادار و اساسی در نظام آموزشی باید از مدرسان و معلمان شروع شود چرا که ارتباط معناداری بین بهبود آموزش، رفتار و دانش معلمان وجود دارد. تأکیدی که بسیاری از محققان در زمینه ارتقاء دانش معلمان دارند، این است که اولاً باید به معلمان به عنوان افرادی که در مورد تدریس، یادگیری دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی و مسائلی از این قبیل آگاهی دارند، نگاه کرد. دوم اینکه مدارس­‌ این وظیفه را بر عهده دارند تا جوی صمیمانه و توام با اعتماد متقابل در میان معلمان ایجاد کنند که نتیجه­ی آن می‌تواند منجر به تشکیل گروه­‌های رشد حرفه‌ای مبتنی بر همکاری توسط معلمان شود. چنانچه معلمان متخصص داشته باشیم آموزش، یادگیري و اتصال تدریس به محیط کار واقعی بهتر صورت می‌گیرد. ارزیابی معلم موجب کمک به بهبود آموزش معلم و پاسخگویی معلمان نسبت به مهارت‌های تخصصی خواهد شد. وجود ارتباط پویا بین معلم و سازمان موجب رشد معلم و نهایتاً رشد سازمان و فضاي کار می‌شود. معلم باید به عنوان یک بخش حیاتی از مجموع تلاش‌هاي بهبود تجدیدنظر در آموزش‌وپرورش در نظرگرفته شود.

کلید واژه‌ها: دانش، مهارت تخصصی، معلمان

[۱] کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه رودهن، آموزگار ابتدایی، ایمیل: n.n.psychology@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
49 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: