فاطمه فاطمی نهاد[۱]

 

 

 

چکیده

تأثیر رسانه ها، به ویژه رسانه های اجتماعی، بر سلامت اجتماعی زنان موضوعی حساسی بوده است. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام می تواند به نارضایتی در بین بانوان و منجر به مشکلات در ارتباطات و سلامت اجتماعی زنان شود. دین از عوامل مهم و تأثیرگذار در سلامت اجتماعی زنان محسوب می گردد. نگاه تطبیقی به آیات و روایات ما را به این مهم رهنمون می نماید که احکام و دستورات دین مبین اسلام در راستای استیفای حق زن از تمام زوایا به آن نگریسته است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که رسانه موجب بروز چالشهایی در پوشش، افکار، استفاده ابزاری، تهدید حریم خصوصی، مادي‌گرایی و مختل شدن رابطه خانوادگی می شود. در مواجهه با چالشهای رسانه راهبردهای سطح حاکمیتی که همانا مدیریت رسانه بوده و راهبردهای سطح فردی؛ کوتاه کردن نگاه (غَضّ بَصَر)، عدم تبرج جاهلی، رعایت حریم خصوصی و حفظ هویت و الگوبرداری توصیه می گردد.

کلید واژه: رسانه، سلامت اجتماعی، زنان، قرآن، روایات

[۱]. طلبۀ سطح سه (کارشناسی ارشد)، حوزۀ علمیۀ الزهرا(س)، اهواز، ایران. aaaaaa@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
42 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: