هاشم معزز[۱]

کامیار عسکری سادات محله[۲]

 

چکیده

از آنجا که مدیران خرید، با تمامی دوایر سازمان ارتباط تنگاتنگی دارند و علاوه بر آن سازمان را به دنیای عرضه کنندگان در خارج از سازمان متصل می کند و آن ها را با هر یک از کارکنان و بخش های سازمانی که کالایی را برای استفاده درخواست می کنند، هماهنگ می سازد. احتمالا هیچ یک از حوزه های کاری سازمان ها، مانند واحد خرید دارای تعاملات و ارتباطات داخلی و خارجی با دیگران نیست. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر و ارتباط همراستایی استراتژیک واحد خرید بر عملکرد شرکت با در نظر گرفتن نقش میانجی عملکرد خرید می باشد. هم چنین استدلال می شود که همراستایی استراتژیک واحد خرید ممکن است اثراتی(مستقیم، میانجی، تعدیل کننده) را بر روی عملکرد خرید داشته باشد. در این پژوهش مفهوم تازه ای نیز به نام شیوه های خرید پیشرفته که تا کنون در پژوهش ها و تحقیقات داخلی تبئین نگردیده، تشریح می شود. فرضیه های پژوهش که حاصل از مطالعات در حوزه مدیریت استراتژیک، خرید و شیوه های خرید پیشرفته بوده، با داده های جمع آوری شده از ۳۲۸ پرسشنامه که توسط کارکنان و مدیران شرکت صنعتی پاکشوما تکمیل گردید، به وسیله مدل معادلات ساختاری مورد آزمایش قرار گرفت. همچنین از نرم افزارهای SPSS برای تایید پایایی نمونه اولیه پرسشنامه و SMART PLS برای روش معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج به دست آمده، نشان می دهد که همراستایی استراتژیک واحد خرید بر عملکرد شرکت با نقش میانجی عملکرد خرید تاثیرگذار نبوده و  فقط نقش تعدیل گری همراستایی استراتژیک واحد خرید بر عملکرد خرید تایید شد. ضمنا اثر شیوه های پیشرفته خرید بر عملکرد شرکت با نقش میانجی و واسطه ای عملکرد خرید تایید گردیده است. در نهایت نیز با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاداتی ارائه شد.

کلید واژه: خرید، استراتژی، همراستایی استراتژیک، عملکرد خرید، عملکرد شرکت

[۱] – استادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.

[۲] – کارشناسی ارشد مدیریت تولید و عملیات

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
217 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: