سهیلا راستی[۱]
ندا رستمیان[۲]
ماندانا گودرزی[۳]
زهرا پوربساط[۴]
محمّدمهدی کریمی نیا[۵]
چکیده
تربیت و تعلیم از جمله مباحث مهم و کلیدی ست که نقش اساسی در سعادت خانواده و شکوفائی هر جامعه دارد. در این میان، مربی به عنوان یکی از ابزارهای تحقق تربیت، دارای جایگاه والائی است که هیچ کس بدون مربی و معلم نمیتواند کاری انجام دهد و پدر مادر اولین معلم و مربی است که از همه بیشتر، نقش برجسته و مهم را در زندگی کودک ایفا می کند؛ یعنی هر کودکی احتیاج به پدر و مادر دارد، که در آغاز تربیت در سنین کودکی و طفولیت نقش بسزائی در شکل گیری طبیعت و سرشت انسان دارد، به طوری که در برخی از روایات به پدر مادر نسبت به آموزش دینی کودکان از سن سه سالگی و پیش از بلوغ سفارش شده است. دین مبین اسلام ظرفیت عظیمی از پاسخگوئی به همه ابعاد زندگی بشر را دارا میباشد. پیرامون تربیت دینی اخلاقی از دیدگاه قرآن و روایات، مباحث متنوعی از جهات گوناگون ارائه شده است. ما در این پژوهش برآنیم تا جایگاه و نقش مربیان در تربیت اخلاقی کودکان از منظر قرآن و روایات را بررسی نمائیم.
کلیدواژهها: مربی، معلم، تربیت، قرآن، روایات، کودک.
[۱]. فوق دیپلم راهنمای آموزشی، فعّال فرهنگی و مدیر مدرسه، کد پرسنلی: ۷۰۸۵۲۶۷۹،
Soheyla rasty1402@gmail.com
[۲]. کارشناسی علوم تربیتی، گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، فعّال فرهنگی و آموزگار ابتدایی، کد پرسنلی: ۹۴۰۱۹۸۹۶، nedarostamiyannr@gmail.com
[۳]. کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، فعّال فرهنگی و مدیر مرکز اختلالات یادگیری آونگ، کد پرسنلی: ۳۵۹۸۰۲۹۵،
mana.goodarzi1357@gmail.com
[۴]. لیسانس، فعّال فرهنگی و آموزگار، کد پرسنلی: ۹۶۰۹۷۸۲۵،
zahraporbasat2020@gmail.com
[۵]. استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دارای مدرک سطح چهار (دکتری) رشته فقه و اصول و مدرک دکتری رشته قرآن و علوم، گرایش قرآن و حقوق، نویسنده مسؤول،
kariminia@quran.ac.ir