فاطمه آقاجان زاده[۱]

مُعظّمه آقاجانی احمدی[۲]

مهدیّه سالخورده[۳]

بنفشه منوچهری[۴]

چکیده

تزکیه و تعلیم از مفاهیم کلیدی در تعلیم و تربیت اسلامی هستند. معلمان در هر جامعه ای یک صنف پر اهمیت بوده و دارای نقش ارزنده و قابل ملاحظه ای می باشند. هدف از این پژوهش بیان نقش معلم در ایجاد آرامش روحی و روانی در شاگردان است. روش پژوهش، این پژوهش به صورت توصیفی ـ تحلیلی می باشد؛ در گردآوری اطلاعات ازروش کتابخانه ای بهره جسته است. نتیجه: هسته اصلی معنایی تزکیه، مفهوم دوگانة سلبی، یعنی زدودن پلیدی ها و ایجابی، یعنی افزودن بر تکامل و رشد معنوی است. از دیدگاه اسلام  معلم و مربی باید بتواند تناسب روانی و بینشی بین خود و متربی ، متعلم برقرار سازد؛ صداقت در عمل، برخورداری از خُلق نیکو، برقراری رابطه مؤثر و صلاحیت علمی از دیگر ویژگی های یک معلم خوب است. آموزگاران کسانی هستند که نو جوانان و جوانان جامعه راآموزش می دهند، آنهایی که به نوبت رهبران نسل آینده ملت خواهند شد؛ آموزگاران کسانی هستند که دانش را در سال های تاثیر پذیرو حساس زندگی افراد به آنها منتقل می کنند؛ آنچه بچه ها در کلاس های درس از دبیران خود فرا می گیرند، به احتمال زیاد در مابقی زندگیشان با آنها خواهد ماند. معلمان، اثر چشمگیری بر رشد و پرورش فرزندان ما خواهند داشت، زیرا که به ایشان کمک می کنند دانش و معلوماتشان را گسترش دهند تا این که بتوانند مسیر خود را درزندگی پیدا کرده و اعضای فعال و متعهد جامعه خویش باشند.

واژگان کلیدی: معلم، آرامش، روح، روان، شاگردان، اسلام

[۱]. کارشناسی رشته ریاضی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر سراب، استان اردبیل، فعّال فرهنگی و دبیر متوسطه اول، مدرسه ریحانة النبی (س)، شهر بستان آباد، استان آذربایجان شرقی، ایران،

agajanzadeh1401@yahoo.com

[۲]. کارشناسی ارشد، رشته علوم تربیتی، از دانشگاه آزاد قم، ایران، فعّال فرهنگی و آموزگار ابتدایی،

Aghajani253@gmail.com

[۳]. سطح دو (کارشناسی)، علوم حوزوی، فعّال فرهنگی و آموزگار ابتدایی،

mahdiehsalkhordeh@gmail.com

[۴] . کارشناسی ارشد، رشته علوم حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث تهران، و کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث قم، فرهنگی، معاون پرورشی مقطع متوسطه نمونه دولتی ریحانة النبی (ص)، شهر کبودر آهنگ، استان همدان و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت خورشید بی نشان، شهر همدان، استان همدان، ایران.

banafsheh18zahra@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
193 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: