ابراهیم ظاهری[۱]

 

چکیده

بحث امامت از موضوعات مهّم در علم کلام شیعی است اهمّیّت آن به گونه ای است که در ردیف توحید، معاد و نبوت جزء اصول مسلم اعتقادی شیعه می باشد، در اندیشۀ متکلمان شیعه امامت منصبی الهی در استمرار نبوت پیامبر خاتم (ص) می باشد که ختم نبوت بدون جعل و نصب امام معصوم موافق با اقتضای حکمت الهی نخواهد بود کامل بودن دین جهانی و جاودانی اسلام ،منوط به این است که بعد از پیامبر اکرم(ص) جانشینان شایسته ای برای او تعیین شوند، به گونه ای که بجز مقام نبوت و رسالت ، دارای همۀ مناصب الهی وی باشند.در این پژوهش با ارائه ادلۀ عقلی ونقلی موضوع «بازخوانی انتصابی بودن منصب امامت بارویکردعقلی »مورد بررسی قرار گرفته است. مباحثی مانند ضرورت وحی و نبوت برای هدایت بشر؛ تغایر نبوت و امامت ؛ به طور اختصار مورد اشاره قرار گرفته است و در پایان نتیجه گیری می شود که منصب امامت یک منصب الهی است و مانند نبوت نیاز به جعل ونصب الهی دارد.

کلیدواژه: امامت، انتصابی، وحی، رویکرد عقلی

 

[۱]. دانشیار معلم، مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد، شوشتر، ایران. ebrahim 110.za@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
59 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: