منصوره منصوری گندمانی[۱]

چکیده

       خلّاقيت  موهبتی است که  در  تمام  انسان ها  بالقوه  موجود  است،  اما  ظهور  و گسترش  آن مستلزم  شرايط  مناسب   است. بنابراین  باید خلّاقیت را شناخت و آن را پرورش داد. تحقيقات انجام  شده  در زمينه ی  خلّاقيت نشان می دهد  بر خلاف  نظريه پردازان گذشته  که خلّاقيت  را فرايندی  ارثی  و ذاتی  تلقی  می کردند،  خلّاقيت  را  می  توان به  افراد  به ويژه  به کودکان و نوجوانان  آموزش  داد؛ چرا که کودکی  نخستین  جایگاه  خلّاقیت است. کودک  مجموعه‌ای است فراوان  از استعداد  و خلّاقیت، شور  و شوق  وغیره که گاه  وفور این  صفات در او آن چنان است که سر منشاء بروز خلّاقيت و کشف سوژه برای بزرگترها می‌شود.

کلیدواژه: خلاقیت، آموزش و پرورش، شکوفائی کودک، رشد کودک، کودکان استثنائی، کودکان بیش فعّال، خلاق، تخیّل کودکانه.

 

[۱]. سطح سه (کارشناسی ارشد)، رشته کلام اسلامی، از حوزه علمیه خواهران مجتهده امین اصفهان، مُدرّس حوزه علمیه ریحانه اصفهان و حوزه علمیه فاطمیه (س)، شهر درچه اصفهان، استان اصفهان، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، نویسنده مسؤول،  mansorinew@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
105 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: