علی شاهیوندی[۱]

چکیده

وحي درلغت به معانی مختلفی آمده است؛ از جمله آن ها می توان به شیوه و روشی برای اِلقای علم و غیر آن دانست. چرا که در بعض موارد، از سنخ تصمیم و اراده است. از شاخصه های اصلی وحی سرعت، مخفی بودن و مرموز بودن است. البته باید توجه داشت مرموز بودن سوای از مبهم بودن است و حتی با اجمال هم تفاوت های اساسی دارد. تعلق وحی به مصادیقش از سنخ مشترک معنویست و معنای جامع آن البته با حفظ شدت و ضعف مراتب در همه اقسام وجود دارد. حقیقت وحی از سنخ علم است و علم هم طبق مبانی حکمت متعالیه از اقسام وجود است. پس از تعریف حدی و رسمی منزه بوده و حتی تحت معقولات دهگانه ماهوی قرار نخواهد گرفت. وحی دارای مراتب و اقسامی است که در این میان وحی ارسالی مهم ترین سنخ آن است. علت واسطه گری فرشته و یا حجاب در وحی ارسالی به دلیل توجه به اصل کلی توجه به اسباب، رشد سایر موجودات و همچنین دقت در مقام عنصری پیامبر است و هیچ منافاتی با صادره اول بودن نبی مکرم اسلام (ص) ندارد. شبهات پیرامون وحی هم با دقت در اصل معنای آن و شروط آن  قابل حل است.

کلیدواژه : وحی، نزول قرآن، شبهات وحی.

[۱] . سطح سه (کارشناسی ارشد)، رشته فقه و اصول، اشتغال به  تحصیل دروس خارج فقه و اصول، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، نویسنده مسؤول، karimiiya2003@yahoo.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
102 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: