بهتری میرزاوند[۱]
اعظم اسداللهی[۲]
خدیجه احمدی[۳]
ماریا حسامی[۴]
محمّدمهدی کریمی نیا[۵]
چکیده:
تربیت و تعلیم از جمله مباحث مهم و کلیدی است که نقش اساسی در سعادت خانواده و شکوفائی هر جامعه دارد. در این میان، مربی به عنوان یکی از ابزارهای تحقق تربیت، دارای جایگاه والائی است که هیچ کس بدون مربی و معلم نمیتواند کاری انجام دهد. البته پدر و مادر اولین معلمان و مربیان کودک هستند که بیشترین نقش در تربیت کودک ایفا می کنند. هر کودکی به پدر و مادر احتیاج دارد، تا طبیعت و سرشت وی همراه با تربیت صحیح شکل گیرد. در برخی روایات اسلامی به پدر و مادر نسبت به آموزش دینی کودکان حتی از سن سه سالگی سفارش شده است. دین مبین اسلام ظرفیت عظیمی از پاسخگوئی به همه ابعاد زندگی بشر را دارا میباشد. پیرامون تربیت دینی و اخلاقی از دیدگاه قرآن و روایات مباحث متنوعی از جهات گوناگون ارائه شده است. ما در این پژوهش برآنیم تا جایگاه و نقش مربیان در تربیت اخلاقی کودکان از منظر قرآن و روایات را بررسی نمائیم.
کلیدواژهها: مربی، معلم، تربیت، قرآن، روایات، کودک.
[۱]. اشتغال به سطح سه (کارشناسی ارشد)، رشته فقه و اصول، معاون آموزش سابق مدرسه علمیّه الزهرا (س) شوش، استان خوزستان، فرهنگی و مدرّس دروس: عقاید، منطق و روش سخنرانی.
[۲]. سطح چهار (دکتری)، رشته تفسیر تطبیقی، مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (س) قم، معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی کوثر قزوین، استان قزوین، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، Adadollahi.a.a@chmail.ir
[۳]. سطح سه (کارشناسی ارشد)، رشته تفسیر و علوم قرآنی، مؤسسه آموزش عالی الزهراء (س)، شهر دزفول، استاد ادبیات عرب در سطح دو (کارشناسی)، مؤسسه آموزش عالی الزهراء (س)، شهر دزفول، استان خوزستان، ایران، نویسنده مسؤول، www.hossein.p1387@gmail.com
[۴]. دارای مدرک کارشناسی، رشته آموزش ابتدائی، معلّم مدرسه ابتدائی با کد پرسنلی: ۷۰۸۵۲۶۹۳، شهرستان دالاهو، استان کرمانشاه، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، maria.hesami@1402Gmail.com
[۵]. استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیّه، kariminia@quran.ac.ir