الهه زین‌العابدین زاده ماکویی[۱]

دکتر حسین محسنی[۲]

چکیده

امروزه بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط تحت شرایط محیطی پویا و پیچیده کار می‌کنند به‌گونه‌ای که در این شرایط رقایت به طرز روزافزونی در حال افزایش است و از این روی منابع سنتی مزیت رقابتی متضمن بقای یک سازمان نبوده و مستلزم سازگاری سریع است. یکی از منابع جدید مزیت رقابتی مدیریت استراتژیک و به تبع آن تحول دیجیتال است که به بهبود شرایط رقابتی سازمان‌ها کمک می‌کند. منفعت اصلی مدیریت استراتژیک این بوده است که به سازمان­کمک می­کند از مجرای استفاده نمودن از روش منظم‌تر، معقول­تر و منطقی­تر راه­ها یا گزینه­ های استراتژیک را انتخاب نماید و بدین‌گونه استراتژی­های بهتری را تدوین نماید. مدیریت استراتژیک و تحول دیجیتال از مهم‌ترین عوامل در ارتقای کیفیت خدمات در سازمان‌هاست و  پايداري بيشتر نيروي انساني در سازمان را به‌دنبال دارد. تحقیق حاضر به‌منظور بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک بر تحول دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ داده­، کمّی و از لحاظ ماهیّت توصیفی – پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها این پژوهش پرسشنامه بوده است. بدین‌منظور تعداد ۱۵۰ پرسشنامه میان مدیران کسب‌وکارهای کوچک و متوسط توزیع شده که ۱۳۲ عدد بازگشت داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می­دهد که آینده‌نگری، تحلیل‌گری، رویکرد تدافعی و رویکرد واکنشی بر تحول دیجیتال تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج تحقیق در درجه اول برای مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط و وهله بعد برای کارکنان سازمان‌های مشابه اهمیّت خواهد داشت.

کلید واژه­ها:  مدیریت استراتژیک، تحول دیجیتال، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط

[۱] – کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش مالی.

[۲] – استادیار و عضو هیات علمی رشته مدیریت.

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
90 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: