الهه زینالعابدین زاده ماکویی[۱]
دکتر حسین محسنی[۲]
چکیده
امروزه بسیاری از کسبوکارهای کوچک و متوسط تحت شرایط محیطی پویا و پیچیده کار میکنند بهگونهای که در این شرایط رقایت به طرز روزافزونی در حال افزایش است و از این روی منابع سنتی مزیت رقابتی متضمن بقای یک سازمان نبوده و مستلزم سازگاری سریع است. یکی از منابع جدید مزیت رقابتی مدیریت استراتژیک و به تبع آن تحول دیجیتال است که به بهبود شرایط رقابتی سازمانها کمک میکند. منفعت اصلی مدیریت استراتژیک این بوده است که به سازمانکمک میکند از مجرای استفاده نمودن از روش منظمتر، معقولتر و منطقیتر راهها یا گزینه های استراتژیک را انتخاب نماید و بدینگونه استراتژیهای بهتری را تدوین نماید. مدیریت استراتژیک و تحول دیجیتال از مهمترین عوامل در ارتقای کیفیت خدمات در سازمانهاست و پايداري بيشتر نيروي انساني در سازمان را بهدنبال دارد. تحقیق حاضر بهمنظور بررسی تأثیر مدیریت استراتژیک بر تحول دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ داده، کمّی و از لحاظ ماهیّت توصیفی – پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها این پژوهش پرسشنامه بوده است. بدینمنظور تعداد ۱۵۰ پرسشنامه میان مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط توزیع شده که ۱۳۲ عدد بازگشت داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که آیندهنگری، تحلیلگری، رویکرد تدافعی و رویکرد واکنشی بر تحول دیجیتال تأثیر مثبت و معنادار دارد. نتایج تحقیق در درجه اول برای مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط و وهله بعد برای کارکنان سازمانهای مشابه اهمیّت خواهد داشت.
کلید واژهها: مدیریت استراتژیک، تحول دیجیتال، کسبوکارهای کوچک و متوسط
[۱] – کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار گرایش مالی.
[۲] – استادیار و عضو هیات علمی رشته مدیریت.