فرهاد عبدلی[۱]

چکیده

شهادت والاترین و گرامی ترین مرگ هاست. موتی اختیاری که اجبار و اکراه در آن راهی ندارد مرگی که پس از نیل به آن تمامی گناهان از ذمه فرد پاک و بهشتی جاویدانی که در قرآن توصیف شده است برای شهید مهیا که روزی دهنده شهیدان نیز خداوند می باشد. مرگی محدود و ظاهری که آبستن یک حیات معقول و ابدی است . شهادت خیری است که بالاتر از آن نیکی و خیری نیست و با نگاهی به آثار شهادت در قرآن و روایت در می‌یابیم که فوز عظیمی که فریاد یا لیتنی اهل معرفت را به دنبال دارد شهادت است.  با این اوصاف  می‌گوئیم شهادت با همه سختی؛ راحت ترین و سریع ترین راه رسیدن به خداوند است . شهادت فانی شدن انسان برای رسیدن به سرچشمه نور و وصال به هستی مطلق است. شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن فی سبیل االله شهادت را انتخاب می کند . یعنی شهید در راهی کشته می شود که هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست. در اصطلاح قتيل فى سبيل الله شروطی مطرح است از جمله اینکه بايد اين مرگ با كشته شدن باشد، اين كشته شدن آگاهانه باشد و اين کشته شدن فی سبیل الله باشد. در قرآن كريم علاوه بر مشتقات قَتِلَ از واژه هاى قضی نحب و شهدا نیز استفاده شده است . آنچه در اين مقاله به آن پرداخته شده، جستارى در  راه‌های وصال به فوز عظیم شهادت از خلال بررسى آيات قرآن است.

واژگان کلیدی: شهید ،شهادت، راههای شهادت، شهادت در قرآن، اعمال شهیدان، رابطه ایمان و شهادت.

[۱] سطح ۲ حوزه(کارشناسی).  farhad7645@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
2 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: