زهرا ذوقی¹

چکیده   

یادگیری مشارکتی  یکی از بهترین نوع  یادگیری است.  تدریس مشارکتی موازی با سایر روش‌های فعال تدریس عزت نفس دانش آموزان را افزایش می‌ دهد و تمایل آنان را به حضور در مدرسه بیشتر می‌کند استفاده درست و به موقع از تدریس روش مشارکتی بخش مهمی برای تدریس جدید ابتدایی است که با استفاده از این روش و مشارکت دانش آموزان در یادگیری و ارتباط گروهی با یکدیگر شاید برای اولین بار دشوار باشد اما وقتی دانش آموزان با این روش آشنا می‌شوند علاقمند شده و بیشتر فعالیت‌های یادگیری بر عهده ی دانش آموز می شود و معلم کمتر بار یادگیری را بر دوش می‌کشد با این کار دانش آموزان یادگیری بیشتر و قابل درک ‌تر دارند .این پژوهش به منظور بررسی دقیق‌تر تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان طراحی و اجرا شده است . همچنین یادگیری مشارکتی بر مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان و میزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانش آموزان تاثیر می‌گذارد . در کلاس هایی که به صورت یادگیری مشارکتی برگذار می شوند ، دانش آموزان به صورت گروه های مباحثه ای ، آموزشی ، طراحی و ارزشیابی به یادگیری می پردازند . دانش آموزان به جای رقابت فردی با یکدیگر ، به رفاقت در یادگیری گروهی پرداخته و نسبت به مسئولیت هایی که به انها داده میشود به روش ایده ال به فعالیت می پردازند . یادگیری مشارکتی از نظر تحصیلی برای دانش آموزان موثر است و از نظر مهارت های عاطفی ، اجتماعی مانند قدردانی، همدلی و ارزش ها بسیار مفید است .

کلمات کلیدی : یادگیری مشارکتی . مهارت اجتماعی . دانش آموزان

۱ گروه علوم تربیتی، واحد قم ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد قم ، ایران

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
3 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: