مهدی اسلامی نسب[۱]
محسن بندانی[۲]
بی بی مریم پارسا[۳]
زهره دهاقانی نیکو[۴]
چکیده
اسلام و قرآن با ارائه بینشها، آگاهیها، ارزشها، هنجارها، احساسها و الگوهای اجتماعی توانسته است بیشترین تأثیر را بر نحوه زیستن انسانها از خود نشان دهد. مسأله تربیت معنوی فرزندان که امروزه از مشکلات خانواده و جامعه به شمار میرود از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که آینده حکومتها به روش تربیت فرزندان بسته است، با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر قرآن و حدیث پیش میرود لازم است فرزندان این سرزمین با توجه به آموزههای قرآن و حدیث تربیت شوند. پژوهش حاضر با روشی توصیفی تحلیلی به شیوههای تربیت معنوی فرزندان بر اساس آموزههای قرآنی- حدیثی میپردازد. روش مورد استفاده در انجام این پژوهش، تحلیل اِسنادی است که بر اساس آن همهی منابع نوشتاری و غیرنوشتاری مربوط به موضوع، شناسایی و با انجام نمونهگیری هدفمند، دادههای لازم از طریق فرمهای فیشبرداری گردآوری میشوند. نتیجه آنکه از دیدگاه اسلام، آیات و روایات، تربیت صحیح فرزند، جایگاه ویژه داشته است. موفقیت در تربیت عبادی معنوی فرزند، به بودن دستورات اسلامی در تربیت و نبود عوامل آسیبزا بستگی دارد. از این رو، شناخت شیوههای تربیت فرزند امری سرنوشتساز میباشد. تربیت معنوی در ابعاد عقلائی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی صورت می گیرد. از دوره ی کودکی آغاز و نهال آن در نوجوانی شکوفا می گردد. به نحوی که در اخلاق و عادات، آداب و رفتار، در افکار و عقاید فرد تأثیرگذار است. والدین نیز نقش مهمی در تربیت معنوی خانواده و سالم سازی جامعه دارند.
واژههاي كليدي: تربیت معنوی، فرزند، شیوهها، خانواده، اسلام، آیات، روایات
[۱] طلبه سطح دو حوزه علمیه قم، رشته فقه و اصول، فعال فرهنگی، ایمیل: eslamimahdi914@gmail.com
[۲] طلبه سطح سه حوزه علمیه مشهد، رشته تاریخ وسیره اهل بیت علیهم السلام، مدرسه تخصصی قرآن و عترت شهر مشهد؛ پژوهشگر و فعال فرهنگی، ایمیل: mohsenbandani2053@mailfa.com
[۳] کارشناسی ارشد مدیریت از دانشگاه آزاد علی آباد؛ دانشجوی ارشد علوم تربیتی از دانشگاه آزاد آزاد شهر؛ فرهنگی ، معاون آموزش مدرسه ساره آق آباد؛ ایمیل: bibimaryamparsa1401@gmail.com
[۴] کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، دبیر زبان انگلیسی مدرسه غدیر ناحیه ۳ استان قم، ایمیل : zohrenikoo3@gmail.com