محمدفرزان حسین نخعی[۱]

علي رفيعي مقدم[۲]

چکیده:

از دیرباز راه ارتباطی کشورها از طریق تجارت خارجی و صادرات و واردات بوده است.همچنین ارزشمند ترین دارایی هر کشور محصولاتی است که برای آن کشور ایجاد درآمد و سود می کند و طبعا همین موضوع دلیل بقا و تداوم مراودات کشورها است . تداوم این بقا مستلزم نیازشناسی و تعیین کالاهای حساس , استراتژیک , خاص وراهبردی[۳] می باشد که همیشه یکی از مهم ترین وظایف دولت ها، حصول اطمینان از برآورده شدن نیازهای اساسی و تامین کالاهای استراتژیک و راهبردی جوامع و همسایگان است که مواد غذایی و نیازهای بخش های تولیدی و خدماتی و سایر اقلام مهم برای شرایط وقوع بحران را شامل میشود. باتوجه به اینکه پژوهش کاملی در خصوص بررسی جوانب مختلف صادرات و واردات اقلام استراتژیک در ایران و اثر آن بر گمرک انجام نگرفته بود ,در پژوهش حاضر با بررسی مطالعات گذشته از طریق کتابخانه و مقالات و سایت های ایرانی و خارجی،ضمن تحلیل محدودیت ها و مزایای اقلام استراتژیک، درصدد پاسخگویی به این سوال هستیم که مزایا و محدودیت های آن اقلام ، چه تاثیری بر نظام گمرکی ایران میگذارد.این پاسخ با شرح و توضیحاتی درمورد عناوین اصلی ، داده خواهد شد .

کلید واژه: واردات,صادرات,کالای استراتژیک,نظام گمرکی

[۱] – دانشجوي دکتری حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران ، تهران ، ایران(Farzan.nakheii1992@gmail.com)

[۲] – استاديار گروه حقوق دانشگاه شهيد باهنر ، كرمان ، ايران(ali.rafiee@uk.ac.ir)

[۳] strategic

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
26 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: