یاسر عظیمی صالح[۱]

داوود سلیمانی منفرد[۲]

ام البنین مداح جلالی[۳]

 

چکيده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل اثرگذار در عزت‌نفس و خودباوری دانش‌آموزان ابتدایی صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش کیفی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه داده بنیاد نوظهور می‌باشد. جامعه آماری مورد پژوهش حاضر دانش‌آموزان ابتدایی  تشکیل می‌دهند و جامعه مورد پرسش را خبرگان این حوزه که دارای مدرک تحصیلی دکتری تخصصی در رشته علوم تربیتی و مدیریت آموزشی هستند، تشکیل دادند. در مصاحبه با در ۱۲خبره به اشباع نظری رسیدیم بدین ترتیب حجم نمونه پژوهش حاضر را ۱۲ نفر تشکیل می‌دهد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر از نوع آگاهانه هدفمند است. تجزیه‌وتحلیل اطلاعات در بخش کیفی بر اساس کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود. نتایج پژوهش نشان داد که تعداد ۸۵ شاخص و ۱۴ مؤلفه (عدم اجبار و کنترل دانش‌آموزان، اعتماد و پذیرش دانش‌آموزان، دادن فرصت انتخاب و تصمیمگیری، استفاده از مهارت‌های ارتباطی دموکراسی محور (گفت‌وگو، مذاکره، تبادل نظر توضیح و تبیین نظرات)، تقویت اقداماتی جهت مهارت‌های تفکر سطح بالا مانند استدلال، منطق و تفکر، فراهم کردن فرصت و امکانات، تشکیل ساختار و ارائه قوانین شفاف، هدایت‌گری/ ارائه سرنخهای هدایت کننده (نه مداخله)، ارائه بازخورد، فرآیندگرایی، اختصاص زمان برای در کنار هم بودن، حمایت، همدلی و امنیت) در موضوع شناسایی عوامل اثرگذار در عزت‌نفس و خودباوری دانش‌آموزان ابتدایی  شناسایی شد.

واژگان کلیدی: عزت‌ نفس، خودباوری، دانش‌آموزان

 

 

 

 

[۱] طلبه سطح ۲ حوزه علمیه قم، رشته فقه و اصول، مبلغ و فعال فرهنگی،  ایمیل: yaserazimi362@gmail.com

[۲] دانشجوی کارشناسی ارشدرشته علوم و قرآنی تفت یزد، معلم ( فرهنگی) ، ایمیل: davood3660061727@gmail.com

[۳] دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان ـ پردیس امام جعفر صادق (ع) ، دانشجو معلم، ایمیل: Madahjalali.o2000@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
102 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: