بهنام محرم زاده[۱]

محدثه اکبری[۲]

چکیده

نوشتن از زنان و دنیای درون آن­ها، در آثار نویسندگان به­ویژه زنان همیشه مورد توجه بوده و به نقش­های اساسی زنان و تأثیر آن در زندگی اجتماعی اشاره شده است. همچنین، دغدغه­ی اصلی نویسندگان در رابطه با هویت زنان و نقش آن­ها در خانواده و به تبع آن جامعه می­باشد. در داستان­های زنان، معمولاً قهرمانان داستان از میان خود زنان انتخاب می­شوند و احساسات، عواطف و تجربیات آنان به تصویر کشیده می­شود. از میان نویسندگان زن، زویا پیرزاد (۱۳۳۱) با طرح مشکلات زنان در قالب رئالیسمی اجتماعی می­خواهد به جامعه ثابت کند که بین زن بودن و مرد بودن تفاوتی وجود ندارد. به عبارت دیگر؛ زنان نیمی از پیکره­ی اجتماع انسانی را تشکیل می­دهند که از دیرباز، جایگاه و نقش تأثیرگذاری آنان در خانواده و اجتماع محل بحث بوده است. همچنین؛ کتاب مادام بواری نخستین و برجسته‌ترین اثر گوستاو فلوبر، نویسنده‌ی نامدار و رئالیست فرانسوی است که در دهه ۱۸۵۰ و پیش از ظهور عقاید روانشناختی نوین نظیر «فروید» و… با نگرشی واقع‌بینانه به انسان و روحیات او پرداخته و در آثارش واقعیت را از افسانه جدا کرده و کاملاً بی‌طرفانه به بیان عینی رفتار بشر می‌پردازد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با هدف بیان درون­مایه و تأثیرات و کهن­الگوی زنان در خانواده توضیح داده شده است. نتایج نشان می­دهد که زنان مخلوق پیرزاد در کشمکش دائم با خود، در پی کشف هویت خود هستند. ولی در اثر گوستاو فلوبر؛ اعتراض زنان نهفته است که از جامعه کوچک، خانه شروع می شود و به جامعه بزرگتری که به آن تعلق دارند، کشیده می شود.

کلید واژگان: زنان، ادبیات داستانی، زویا پیرزاد، گوستاو فلوبر

[۱] . دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.

[۲] . دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
148 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: