بهنام محرم زاده[۱]
محدثه اکبری[۲]
چکیده
نوشتن از زنان و دنیای درون آنها، در آثار نویسندگان بهویژه زنان همیشه مورد توجه بوده و به نقشهای اساسی زنان و تأثیر آن در زندگی اجتماعی اشاره شده است. همچنین، دغدغهی اصلی نویسندگان در رابطه با هویت زنان و نقش آنها در خانواده و به تبع آن جامعه میباشد. در داستانهای زنان، معمولاً قهرمانان داستان از میان خود زنان انتخاب میشوند و احساسات، عواطف و تجربیات آنان به تصویر کشیده میشود. از میان نویسندگان زن، زویا پیرزاد (۱۳۳۱) با طرح مشکلات زنان در قالب رئالیسمی اجتماعی میخواهد به جامعه ثابت کند که بین زن بودن و مرد بودن تفاوتی وجود ندارد. به عبارت دیگر؛ زنان نیمی از پیکرهی اجتماع انسانی را تشکیل میدهند که از دیرباز، جایگاه و نقش تأثیرگذاری آنان در خانواده و اجتماع محل بحث بوده است. همچنین؛ کتاب مادام بواری نخستین و برجستهترین اثر گوستاو فلوبر، نویسندهی نامدار و رئالیست فرانسوی است که در دهه ۱۸۵۰ و پیش از ظهور عقاید روانشناختی نوین نظیر «فروید» و… با نگرشی واقعبینانه به انسان و روحیات او پرداخته و در آثارش واقعیت را از افسانه جدا کرده و کاملاً بیطرفانه به بیان عینی رفتار بشر میپردازد. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی و با هدف بیان درونمایه و تأثیرات و کهنالگوی زنان در خانواده توضیح داده شده است. نتایج نشان میدهد که زنان مخلوق پیرزاد در کشمکش دائم با خود، در پی کشف هویت خود هستند. ولی در اثر گوستاو فلوبر؛ اعتراض زنان نهفته است که از جامعه کوچک، خانه شروع می شود و به جامعه بزرگتری که به آن تعلق دارند، کشیده می شود.
کلید واژگان: زنان، ادبیات داستانی، زویا پیرزاد، گوستاو فلوبر
[۱] . دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
[۲] . دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.