الهام اثنا عشری[۱]

چکیده

ذبسیار مهمی است که از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و محققان هر جامعه ای قرارگرفته است. قرآن کریم موثق ترین و جامع ترین کتاب در امر تهذیب و تعلیم می باشد.لذا برگرفتن مؤلفه های اخلاقی  وتهذیب نفس از این کتاب عالیقدر برای تربیت متعلمانی باایمان و بافضیلت و همچنین به منظور تأثیرپذیری متعلم از معلم امری اساسی است. روش تحقیق: این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است و برای گردآوری داده ها از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. یافته ها و نتیجه گیری: از نظر قرآن و روایات، علم وسیله است نه هدف؛ آن هم وسیله ای که انسان را به کمال میرساند و دنیا و آخرت او را آباد میکند. دلى که نور علم واقعى در آن داخل بشود غرق دریای عظمت خداوند جلیل، و محو مشاهده جمال جمیل مى شود، و توجهی به غیر خدا نمى کند. و منتهای آرزو و همت اکثر چنین اشخاصی که بدون تهذیب و تزکیه به علم آموختن می پردازند، به دست آوردن دنیا، منصب و جاه و شهرت در دنیا، و استثمار دیگر انسانهای روی زمین است.

کلیدواژه ها: معلم، تهذیب، تزکیه و متعلم.

[۱] کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی از دانشگاه معارف قرآن و عترت سمت، اصفهان؛ فرهنگی ، معلم دبیرستان دخترانه دوره دوم شهدامختاری مبارکه؛   ایمیل: @esnaasharelham@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
156 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: