زهرا چایش[۱]

محمّدمهدی کریمی نیا[۲]

عبّاس نصیری[۳]

امین مرادی علیعربی[۴]

محمّدرضا سبزی[۵]

چکیده

جهاد، هرگونه تلاش مشقت­آمیز در راستای نیل به اهداف الهی است که دارای مصادیقی چون جهاد مسلحانه علیه دشمنان اسلام، جهاد اخلاقی و جهاد کبیر (جهاد علمی – فرهنگی) است. از نظر رهبر معظم انقلاب یکی از بزرگ­ترین فرائض، جهاد علمی است که بسیار مورد تأکید ایشان بوده و می­فرمایند: جهاد فقط در میدان جنگ نیست، در میدان عمل هم مثل بقیه میادین زندگی، جهاد لازم است. انسان­های خردورز در این قسم از جهاد تلاش می­کنند تا افکارخود را در چارچوب وحیانیت و عقلانیت سامان دهند. پس ضرورت دارد با بصیرت زایی در میان جوانان و ارائه بینش ها و نگرش های درست،  به بیگانگان اجازه ندهند آن ها را بنده فکری و فرهنگی خود سازند تا از استقلال عملی کامل برخوردارشده و در تمامی زمینه ها پیشرفت کنند و تمدن نوین اسلامی را بوجود آورند که در بیانیه گام دوم، رهبرمعظم انقلاب حرکت و جهاد علمی را فریضه بزرگ برای جوانان می داند. از همین رو، تحقیق حاضربه شیوه توصیفی– تحلیلی و به روش کتابخانه­ای عهده دار پاسخگویی به این سؤال است  که چه راهکارهایی برای ترویج جهاد علمی میان جوانان بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد؟ برآیند تحقیق حاکی ­از آن است که راهکارهای ترویج علم میان جوانان شامل تقویت خودباوری، امید و انگیزه دهی، الگو دهی به جوانان، ایجاد روحیه انقلابی­گری، برگزاری برنامه­های ترویج علم، دشمن شناسی، بصیرت دهی و بومی سازی علم باشد.

کلید واژه: جهاد، جهاد علمی، جوانان، بیانیه گام دوم انقلاب

[۱] . سطح سه (کارشناسی ارشد) رشته تفسیر و علوم قرآن، از مؤسسه آموزش عالی تفسیر و علوم قرآن امام خامنه ای، شهر کرمانشاه،  پژوهشگر و مدرّس حوزه علمیّه حضرت فاطمة الزهرا (س)، شهر دالاهو، استان کرمانشاه، ایران، نویسنده مسؤول، ‏z.chaiesh1388@gmail.com

[۲] . استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیّه قم، دارای مدرک سطح چهار (دکتری)، رشته فقه و اصول، از حوزه علمیّه قم؛ و مدرک دکتری رشته «قرآن و علوم»، گرایش «قرآن و حقوق»، از دانشگاه جامعه المصطفی (ص) العالمیّه، قم، استان قم، ایران،  ‏kariminia@quran.ac.ir‏ ‏

[۳].  کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، مربی تیرانداز کشور، کارشناس تصادفات، مدرّس و نویسنده، nasiriabbas69@gmail.com

[۴]. دانش آموخته حوزه علمیّه قم در سطح سه (کارشناسی ارشد)، رشته تفسیر و علوم قرآن، اشتغال به سطح چهار (دکتری)، رشته تفسیر و علوم قرآن، استاد دانشگاه معارف اسلامی، moradi.amin2016@gmail.com

[۵]. دانشجوی دکتری، رشته قرآن و مستشرقان، جامعة المصطفی (ص) العالمیة، قم، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، mohamadrezasabzi950@yahoo.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
147 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: