عزیز عبادی[۱]
علی محمدی تهرودی[۲]
علی ابو سعیدی منوچهری[۳]
رضا آباد[۴]
چکیده
رابطه اولیاء و مربیان تعاملی دوطرفه است. هر دو عامل موثر تربیتی باید به نقش خود عمل کنند تا تعلیم و تربیت ثمربخش شوند. روابط اولیاء و مربیان از ضروریات اولیه تربیت فرزندان است؛ هر چه قدر اولیاء و مربیان بیشتر باشد تربیت شرایط مطلوب تری خواهد داشت و برعکس هر اندازه شکاف در روابط اولیاء و مربیان ایجادشود تربیت دانش آموزان شرایط نابهنجاری خواهد داشت.ارتباط موثر بین این دو نهاد باعث می شود دوگانگی آموزشی و تربیتی کمتر شده و دیدگاه همسویی بین آن ها در مورد تحصیل، تربیت و پیشرفت برقرار شود. در این تحقیق به بررسی جایگاه انجمن اولیاء و مربیان در نظام تربیتی آموزش و پرورش پرداخته شده است. روش تحقیق کتابخانه ای بوده و آن چه از این پژوهش بر می آید، حاکی از آن است که ارتباط موثر و مستمر بین اولیاء و مربیان و همکاری و هماهنگی این دو عامل مهم در یک برنامه واحد و منسجم می تواند ثمربخش بوده وباعث شکوفایی و پویایی آموزش و پرورش کشور باشد.
واژگان کلیدی: آموزش و پرورش، نظام تربیتی، انجمن، اولیاء، مربیان، جایگاه.
[۱] کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث، مرکز پیام نور اهواز، فرهنگی ( معلم)، ایمیل: Azizarvand98@gmail.com
[۲] کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی ، دانشگاه باهنر کرمان، دبیر تاریخ، ایمیل: alimohammaditahrudi@gmail.com
[۳] فوق لیسانس فرهنگ و زبان های باستانی از دانشگاه آزاد جیرفت، دبیر تاریخ متوسطه دوم، ایمیل: chehretarikh@gmail.com
[۴] کارشناسی ارشد علوم قرآنی از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم زابل، معلم و فعال فرهنگی، ایمیل: …Reza.abar@1366gmail.com