علی خواجویی باز مانده[۱]

اعظم ملکوتی فر[۲]

علی ابوسعیدی منوچهری[۳]

سجاد شاه ملکی[۴]

چکیده

علم و تولید علم همواره به عنوان یک دغدغه فکری برای جامعه بشری محسوب می شود؛ قرآن کریم در بسیاری از آیات اشاره عمیقی به علم و تولید آن دارد که کمتر اشاره ای به آن شده است؛ از نظر آموزه های قرآن، هر علمی که به منظوری از منظورهای فردی یا اجتماعی اسلام کمک می دهد و ندانستن آن، سبب زمین خوردن آن منظور می گردد، آن علم را اسلام توصیه می کند و هر علمی که در منظورهای اسلامی تاثیر ندارد و اسلام درباره آن علم، نظر خاصی ندارد و هر علم که تاثیر سوء دارد با آن مخالف است. هدف از این تحقیق بررسی جایگاه تولید علم از منظر قرآن کریم و روایات است، روش پردازش اطلاعات تحلیلی ـ توصیفی و طریقه گردآوری اطلاعات آن اسنادی ـ کتابخانه ای می باشد. نتیجه آنکه: در آیات و روایات متعدد اسلامی به ثمرات و ویژگی های بسیار والای علم و علم آموزی اشاره شده است؛ مثلا گفته شده که علم هدف آفرینش جهان، یکی از اهداف بعثت انبیاء، وجه ممیزه بشر، یکی از لوازم مدیریت و رهبری، سرچشمه ایمان و تقوا و خداترسی و قدرت و … است. به همین خاطر می بینیم که پیشوایان دینی ما هیچ محدودیت جنسیتی، زمانی و مکانی را به عنوان بهانه ای برای ترک تحصیل دانش نمی پذیرفتند؛ مثلا از حضرت علی(ع) روایت شده که فرموده دانش را حتی از مشرکین نیز فرا بگیرید.

واژگان کلیدی: قرآن کریم، روایات، تولید علم، جایگاه.

[۱]ـ کارشناسی ارشد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد بردسیر، دبیر تاریخ، ایمیل:

Ali khajouei@yahoo.com

[۲] ـ کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه آزاد کرمان، مربی پرورشی مدرسه تیز هوشان متوسطه دوره دوم کرمان، ایمیل:

Fati.frzn75@gmail.com

[۳] ـ فوق لیسانس  فرهنگ و زبان های  باستانی از دانشگاه آزاد جیرفت، دبیر تاریخ ، ایمیل: Chehretarikh@gmail.com

[۴] ـ فوق لیسانس مدرسی معارف، گرایش انقلاب اسلامی از دانشگاه بوعلی سینا، طلبه سطح ۳ حوزه علمیه قم، ایمیل: shahmlkysjad59@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
238 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: