علی خواجویی بازمانده[۱]

قدرت اله طیاری[۲]

احمد رضا قلندری پامزاری[۳]

حمید سیستانی بدوئی[۴]

چکیده

دعوت الهی و تربیت معنوی از دیدگاه اسلام مهمترین رسالت یک معلم و مربی است. معلم و مربی شایسته از منظر دین باید واجد خصوصیات و ویژگی هایی باشد تا بتواند ضمن آموزش به پرورش انسانها هم نایل شود. معلم بودن یک امتیاز بزرگی است که هر کسی نمی‌تواند آن را کسب کند چون معلم باید کسی باشد که انسان ها را به سوی کمال و پیشرفت سوق دهد و این وظیفه را هر فردی نمی‌تواند انجام دهد. معلمین وظیفه دارند تا امت سرگردان را از وادی جهل و ضلالت به سر منزل هدایت و سعادت برسانند. معلمی، شغل انسان‏ سازی است؛ روش تحقیق  این پژوهش تحلیلی ـ توصیفی  و جمع آوری  اطلاعات به صورت اسنادی ـ کتابخانه ای می باشد. در پژوهش حاضر  به بیان دیدگاههای تربیتی ناظر به جایگاه  احترام به شاگرد و نحوه برخورد شایسته معلم با شاگرد را در نظام تربیتی اسلامی پرداخته شده است، در اين مقاله علاوه بر نگرشی كلی به مكتب تعليم و تربيت اسلامی به جايگاه معلم و رسالت معلم و ويژگی های يك معلم از منظر آيات وحيانی قرآن كريم و روايات نورانی حضرات معصومين (عليهم السلام) پرداخته ايم و رسالت يك معلم قرآنی را همان رسالت خداوند و رسالت رسولان الهی در هدايت، سرپرستی و خروج از ظلمات به سوی نور و رشد و كمال بخشی انسان به قرب حضرت حق دانسته ايم.

واژگان کلیدی: جایگاه، احترام، معلم، شاگرد، نظام تربیتی اسلام

[۱]ـ کارشناسی ارشد رشته تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد بردسیر، استان کرمان، فرهنگی و دبیر تاریخ،ایمیل:

Ali khajouei@yahoo.com

[۲]ـ کارشناسی ارشد، رشته مدیریت راهبردی در ورزش ، دانشگاه: شهید باهنر کرمان، دبیر تربیت بدنی، ایمیل: Tayyarigh1365@gmail.com

[۳] ـ کارشناسی ارشد، رشته مهندسی برق از موسسه غیر انتفاعی بعثت کرمان، مدیر هنرستان برق ولی عصر (عج) بردسیر، استان کرمان، ایمیل:

Agh.1983@yahoo.com

[۴] ـ کارشناسی ارشد، رشته زبان و ادبیات فارسی ، دانشگاه آزاد اسلامی بردسیر، کارشناس مسئول آموزش متوسطه، ایمیل: hamid.sistani6@gmail

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
167 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: