محمّدامین حدّادیان ابهری[۱]

چکیده

امروزه یکی از مهمترین چالش های مطرح در حوزه منابع انسانی، برقراری ارتباط و هماهنگی بین استراتژی منابع انسانی با استراتژی های بالادستی (مانند استراتژی کسب و کار) می باشد. سازمان‌های امروزی در محیطی پویا فعالیت می‌کنند که این محیط می‌تواند علاوه بر ایجاد فرصت‌های قابل‌توجه برای رشد سازمان، چالش‌های مهمی را برای سازمان به همراه آورد. لذا برای غلبه بر این شرایط محیطی، نیاز است که سازمان‌ها ظرفیت تاب‌آوری خود را در سیستم‌های سازمانی خود گسترش دهند. هدف از نگارش این مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و تاب­آوری سازمانی با توجه به نقش میانجی تاب آوری کارکنان است. پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و روش گردآوری اطلاعات تحلیلی – توصیفی می­باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان اداره صمت استان زنجان بوده كه نمونه‌اي به حجم ۲۲۴ مطابق جدول مورگان انتخاب و مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. یافته­ های پژوهش بر وجود رابطه معنادار بین متغیرهای پژوهش دلالت دارد که به تائید فرضیه­ ها منجر شد؛ بنابراین کارکردهای مدیریت استراتژیک منابع انسانی رابطه مستقیم و معنادار با تاب‌­آوری سازمانی و تاب‌آوری کارکنان دارد. همچنین تاب‌آوری کارکنان با تاب‌آوری سازمانی رابطه معنادار دارد. بنابراین مدیران با فراهم نمودن شرایطی که در آن کارکنان اطلاعات، ایده­ها و دیگر منابع را برای انجام وظایف در اختیار یکدیگر قرار دهند و قرار دادن نظرات و ایده ­های کارکنان در تصمیم گیری­ها، می ­توانند سبب افزایش تاب­آوری کارکنان شوند.

کلمات کلیدی: رویه های مدیریت، منابع انسانی-استراتژیک، تاب آوری سازمانی تاب آوری کارکنان

[۱]. کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، گرایش تجارت الکترونیک، دانشگاه آزاد شهر اَبهر، استان زنجان، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، نویسنده مسؤول، Hadadianamin@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
62 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: