نعیمه نامداری[۱]

مینو طباطبایی[۲]

 

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی مؤلفه های توانمندسازی در برابر آسیب های اجتماعی و راهبردهای یادگیر ی خودتنظیمی در کتب هدیه های آسمان دوره  اول و دوم مقطع ابتدایی انجام شده است. جامعه آماری کتب هدیه های آسمان مقطع ابتدایی (هدیه های آسمان پایه های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم) در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بودو محتوای کتب فوق که شامل متن و تصویر است مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. به علت محدود بودن جامعه آماری نمونه گیری صورت نگرفته است ، در روش تحلیل محتوا از تکنیک های آمار توصیفی(فراوانی و درصد فراوانی) برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته های حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب های مورد بررسی به زیر مؤلفه های توانمندسازی در برابر آسیب های اجتماعی مربوط به سرمایه اقتصادی(ثروت)، اجتماعی و راهبردهای شناختی بیشترین توجه معطوف شده و زیرمؤلفه های آسیب های اجتماعی مربوط به سرمایه سیاسی (قدرت) و راهبردهای فراشناختی مورد غفلت واقع شده اند، بر اساس یافته های به دست آمده بازنگری و گنجاندن زیرمؤلفه های آموزش و توانمندسازی دانش آموزان در برابر آسیب های سیاسی مانند رابطه گرایی، حذف رقیب، پارتی بازی و خویشاوندگرایی و زیرمؤلفه های راهبردهای فراشناختی مانند نظارت و کنترل و برنامه ریزی  از اقدامات ضروری برای مؤلفان و برنامه ریزان کتاب های درسی هدیه های آسمان قلمداد شده است.

کلیدواژه ها: توانمندسازی، آسیب های اجتماعی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، هدیه های آسمان، مقطع ابتدایی.

[۱] دانش آموخته کارشناسی ارشد،علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. mail:namdarin.13724@gmail.com

 [۲] استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران،

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
103 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: