آقای خاتمی! تفسیر لا اکراه فی الدین را نمی دانید یا خود را به ندانستن می زنید؟

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین عندلیب استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به اظهارات آقای سید محمد خاتمی در خصوص لا اکراه فی الدین و الزام حجاب واکنش نشان داد و گفت: آقای خاتمی! تفسیر لا اکراه فی الدین را نمی دانید یا خود را به ندانستن می زنید؟. از شما که چند سالی دروس حوزوی خوانید بعید است این حرفها را بزنید و بین مقام تکوین و تشریع فرق نگذارید.

وی در ادامه گفت: این آیه که می فرماید «در پذیرش دين، اکراهی نيست.» ناظر به اعتقاد قلبي است كه تكوينا اكراه بردار نيست. (ایمان و باور با اجبار حاصل نمی شود بلکه با استدلال و موعظه می توان در دلها نفوذ کرد.)پس اعتقاد، امري قلبي، دروني و غيرآشكار است اما رفتار، امري آشكار است. اگر مثلا دزد را در زندان هم قرار دهيد، مي تواند همچنان به صحت كار خود اعتقاد داشته باشد، پس قابل اكراه نيست؛ اما رفتار دزدی قابل منع قانونی است. حجاب يا بي حجابي هم يك رفتار است.

وی تصریح کرد: كسي را نمي توان مجبور كرد كه اعتقاد به روزه داشته باشد اما مي توان گفت كسي حق روزه خواري علني در ماه رمضان را ندارد یا كسي را نمي توان به اعتقاد به حرمت شرابخواري مجبور كرد اما مي توان گفت كسي حق رانندگي در حال مستي را ندارد، چون سبب تصادف و آسيب به ديگران مي شود و حقوق عمومي را پايمال مي كند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: بین مقام تکوین و تشریع نباید خلط کرد، تکوینا کسی را نمیتوان مجبور به باور به  حسن فضائل و قبح رذائل کرد لکن در مقام تشریع و قانونگذاری باید و نباید و الزام داریم کما اینکه همه سیستم های قانونگذاری دنیا باید و نباید و الزام دارند. در کشورهای سکولار ورود با حجاب به اماکن دولتی مدارس و دانشگاه ها ممنوع است حالا بگویید من حجاب میخواهم حجاب را قبول دارم آیا دولت ها می پذیرند؟ خیر. آقای اردوغان طرح ورود زنان محجبه به ادارات و اماکن دولتی را مطرح کرددادگاه قانون اساسی ترکیه رد کرد و گفت این مساله با اصول سکولاریسم در تضاد است. چطور سکولارها میتوانند حجاب را به خاطر تضاد با اصول سکولار خود رد کنند ولی ما نمی توانیم حجاب را به خاطر فرمان الهی و الزام الهی ، الزامی و واجب بدانیم. تا به ما که می رسد لا اکراه فی الدین میخوانند. بعضی ها هم که فقط از دین همین لا اکراه فی الدین را یاد گرفته و اصلا دین را قبول ندارند و فقط همین یک فقره را شنیده و قبول دارند برای توجیه کارهای خودشان.

وی خطاب به کسانی که از لغو قانون حجاب سخن میگویند اشاره کرد و گفت: اولا از نظر شرعی و با توجه به الزام الهی نمی توان این حکم را لغو کرد ثانیا بر اساس اصل چهارم قانون اساسی کلیه قوانین و مقررات و ایین نامه ها نباید در تضاد با اسلام و احکام دینی باشد بنابراین لغو الزام حجاب مخالف قانون اساسی است.

همچنین در پاسخ به کسانی که رای گیری برای حجاب را پیشنهادمیدهند گفت: مگر احکام الهی به رای مردم است قانونگذار خداوند است و قانون خدا بسته به نظر این و  ان و خوشامد و بدآمد افراد نیست. مگر میخواهیم امور شهری و قوانین مبارزه با قاچاق کالا تصویب کنیم که به مجلس ببریم ببینیم نظر نمایندگان مردم چیست؟ بعضی ها تصور می کنند خداوند یا پیامبر اکرم یک مرشد اخلاقی بوده است و یک سری امور را پیشنهاد داده است حالا دوست داشتیم انجام دهیم دوست نداشتیم نه. احکام سیستم حقوقی اسلام است و الزام دارد دل بخواهی نیست. در خصوص حجاب حکم و موضوع و حتی میزان و محدوده حجاب دقیقا در قرآن مشخص شده است و جای چانه زنی ندارد.

وی در پایان گفت: مبنای قوانین در نظام اسلامی، قرآن و سنت است و سیستم حقوقی ما سیستم حقوق عرفی نیست که ببینیم مردم امروز چه حکمی را میخواهند چه حکمی را نمی خواهند رای مردم و نظر مردم تا جایی محترم است که با احکام دینی در تضاد نباشد.

سایر اخبار: