محمد خیاطی[۱]

ریحانه موسوی[۲]

مرضیه احمد پور[۳]

چکیده

از مهم­ترین اهداف انقلاب اسلامی تشكیل تمدن نوین اسلامی است. فراهم نمودن بستر مناسب برای تشكیل جامعه جهانی اسلامی و زمینه­سازی ظهور حضرت حجت (عج) نیازمند پرورش نسل انقلابی و تمدن­ساز است تا در سایه پرورش اسلامی فرزندان بتوانیم به تحقق آرمان اصیل انقلاب اسلامی نائل آییم. اولین نهاد در جامعه خانواده است و تربیت نسل در بستر خانواده شكل می­گیرد و بعدازآن مدرسه نقش اساسی در شکل­دهی این نسل دارد. هر یک از این نهادهای تربیتی با تربیت صحیح می­توانند در مسیر تحقق اهداف انقلاب و جامعه اسلامی پیش‌قدم باشند؛ بنابراین ضروری به نظر می­رسد که نهادهای تربیتی و پرورشی در جامعه باید روش­های تربیت صحیح فرزندان و همچنین شیوه اجرای مناسب آن‌ها را به خانواده و مربیان آموزش دهند. در این مقاله گردآوری داده­ها به‌صورت اسنادی – کتابخانه­ای است. در نظام تربیتی اسلام مبانی، اهداف، اصول و روش­های تربیت تبیین گردیده است و مبتنی بر آن با اجرای تمام راهكارها و روش­ها می­توان نسل انقلابی و تمدن­ساز را تربیت نمود و باید در مورد آسیب­ها و چالش­های این مسیر هم آگاه بود تا نهادهای تربیتی بتوانند در زمان و مکان مناسب ورود پیدا کنند و این روش­های تربیتی را اجرا نمایند. پرسش اساسی ما در اینجا این است که در تربیت اسلامی دانش­آموزان با چه آسیب­هایی مواجهه هستیم؟ در اجرای آن در حوزه پرورشی با چه آسیب­هایی روبه­رو هستیم؟ بنابراین بر آن شدیم تا ضمن بررسی آسیب­ها، به ارائه راهکارهای تربیت اسلامی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری برای تشکیل نسل انقلابی و تمدن­ساز بپردازم.

کلیدواژه: آسیب­ها، راهکارها، تربیت اسلامی، نسل تمدن­ ساز، پرورشی

[۱] طلبه سطح حوزه علمیه قم؛ کارشناسی ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه باقر العلوم علیه السلام قم؛ طلبه طرح هجرت ایرانشهر؛ فعال فرهنگی، ایمیل: mkhayati9540@gmail.com

[۲] دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق از دانشگاه پیام نور قم؛ مربی پرورشی مدرسه حضرت فاطمه سلام الله علیها بندر امام خمینی (ره) استان خوزستان؛ ایمیل: mosviereyhaneh@gmail.com

[۳] دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات تهران(البرز/واحد کرج)؛ آموزگار ابتدائی در تهران؛ ایمیل:

Marziye.Ahmadpour64@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
166 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: