محمد خیاطی[۱]
ریحانه موسوی[۲]
مرضیه احمد پور[۳]
چکیده
از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی تشكیل تمدن نوین اسلامی است. فراهم نمودن بستر مناسب برای تشكیل جامعه جهانی اسلامی و زمینهسازی ظهور حضرت حجت (عج) نیازمند پرورش نسل انقلابی و تمدنساز است تا در سایه پرورش اسلامی فرزندان بتوانیم به تحقق آرمان اصیل انقلاب اسلامی نائل آییم. اولین نهاد در جامعه خانواده است و تربیت نسل در بستر خانواده شكل میگیرد و بعدازآن مدرسه نقش اساسی در شکلدهی این نسل دارد. هر یک از این نهادهای تربیتی با تربیت صحیح میتوانند در مسیر تحقق اهداف انقلاب و جامعه اسلامی پیشقدم باشند؛ بنابراین ضروری به نظر میرسد که نهادهای تربیتی و پرورشی در جامعه باید روشهای تربیت صحیح فرزندان و همچنین شیوه اجرای مناسب آنها را به خانواده و مربیان آموزش دهند. در این مقاله گردآوری دادهها بهصورت اسنادی – کتابخانهای است. در نظام تربیتی اسلام مبانی، اهداف، اصول و روشهای تربیت تبیین گردیده است و مبتنی بر آن با اجرای تمام راهكارها و روشها میتوان نسل انقلابی و تمدنساز را تربیت نمود و باید در مورد آسیبها و چالشهای این مسیر هم آگاه بود تا نهادهای تربیتی بتوانند در زمان و مکان مناسب ورود پیدا کنند و این روشهای تربیتی را اجرا نمایند. پرسش اساسی ما در اینجا این است که در تربیت اسلامی دانشآموزان با چه آسیبهایی مواجهه هستیم؟ در اجرای آن در حوزه پرورشی با چه آسیبهایی روبهرو هستیم؟ بنابراین بر آن شدیم تا ضمن بررسی آسیبها، به ارائه راهکارهای تربیت اسلامی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری برای تشکیل نسل انقلابی و تمدنساز بپردازم.
کلیدواژه: آسیبها، راهکارها، تربیت اسلامی، نسل تمدن ساز، پرورشی
[۱] طلبه سطح حوزه علمیه قم؛ کارشناسی ارشد تاریخ اسلام از دانشگاه باقر العلوم علیه السلام قم؛ طلبه طرح هجرت ایرانشهر؛ فعال فرهنگی، ایمیل: mkhayati9540@gmail.com
[۲] دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فقه و حقوق از دانشگاه پیام نور قم؛ مربی پرورشی مدرسه حضرت فاطمه سلام الله علیها بندر امام خمینی (ره) استان خوزستان؛ ایمیل: mosviereyhaneh@gmail.com
[۳] دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقيقات تهران(البرز/واحد کرج)؛ آموزگار ابتدائی در تهران؛ ایمیل:
Marziye.Ahmadpour64@gmail.com