یوسف فِشکی[۱]
علی اکبر دالوند[۲]
سعید مطلّبی[۳]
محمّدمهدی کریمی نیا[۴]
امین مرادی علیعربی[۵]
چکیده:
تعامل دین و علم همواره در تاریخ حکمت و فلسفه به چشم می خورد، ولی با شروع شخص ماکیاولی و جریان سکولاریسم که نسبت دین با امر حاکمیت و ساختار علمی منقطع شد، دین به انزوا رفت و عقل منقطع از وحی حکم فرما شد. لذا جریان علم با عقل خودبنیاد به اوج سکولاریزه شدن نهاد علم در جامعه خود فرو رفت و در این راستا، حکیم والاقدر آیت الله خامنه ای همگان را متوجه این موضوع کرده که سکولاریسم برگرفته از جهان بینی الحادی و مادی می باشد و همچنین آسیب شناسی علم و راه برون رفت از چالش سکولاریزم را به روش توصیفی _ تحلیلی برای همگان تبیین کرده اند. در ماهیت روش شناسی علم، ماهیت حسی را مورد خدشه قرار دادند و اشاره کردند که اگر جریان سکولار بخواهد در علم حرکت خود را ادامه دهد، علم مضر برای جامعه بشری خواهد شد و راه اصلی برون رفت از این مشکل را تعامل حوزه و دانشگاه خواندند.
کلیدواژه: سکولار، جهان بینی، دینگرائی، علم دینی، علم و دین، انسانگرائی، اومانیسم
[۱]. دانش پژوه سطح (کارشناسی ارشد)، رشته فقه و اصول، حوزه علمیّه حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السّلام)، تهران، استان تهران، ایران، نویسنده مسؤول،
[۲]. دانش پژوه سطح (کارشناسی ارشد)، رشته فقه و اصول، حوزه علمیّه حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السّلام)، تهران، استان تهران، ایران،
[۳]. کارشناسی کارگردان سینما، پژوهشگر هنر و رسانه، فعّال فرهنگی
saeidm368@gmail.com
[۴] . استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیّه قم، دارای مدرک سطح چهار (دکتری)، رشته فقه و اصول، از حوزه علمیّه قم؛ و مدرک دکتری رشته «قرآن و علوم»، گرایش «قرآن و حقوق»، از دانشگاه جامعه المصطفی (ص) العالمیّه، قم، استان قم، ایران،
kariminia@quran.ac.ir
[۵]. دانش آموخته حوزه علمیّه قم در سطح سه (کارشناسی ارشد)، رشته تفسیر و علوم قرآن، اشتغال به سطح چهار (دکتری)، رشته تفسیر و علوم قرآن، استاد دانشگاه معارف اسلامی،
moradi.amin2016@gmail.com