سمیرااحمد یوسفی[۱]

فاطمه سادات قادریان[۲]

اکرم صالحی[۳]

مهین سقایی فیروز آبادی[۴]

چکیده

این تحقیق اثر بخشی بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر نارسا خوانی دانش آموزان دارای اختلالات خواندن را مورد بررسی قرار داده است. بازی درمانی استفاده نظام دار از یک الگوی نظری به منظور برقراری یک فرآیند میان فردی است که با استفاده از قدرت درمانی بازی به پیشگیری یا رفع مشکلات مراجع و دستیابی به رشد و پرورش مطلوب وی کمک می شود. از جمله این بازی درمانی ها می توان به بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی –رفتاری اشاره کرد. تحقیق با روش تحلیلی ـ توصیفی و گردآوری اطلاعات، اسنادی ـ  کتابخانه ای می باشد. نتایج نشان داد بازی درمانی مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر نارسا خوانی دانش آموزان دارای اختلالات خواندن موثر است.  استفاده از  برنامه های آموزشی مانند بازی درمانی، برای دانش آموزان مقطع ابتدایی می تواند به عنوان یک گام روبه جلو در بهبود درمان مشکلات خواندن اثر بخش باشد.

کلید واژه ها: بازی درمانی، رویکرد شناختی- رفتاری ، نارسا خوانی، اختلالات خواندن.

[۱] کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی از دانشگاه آزاد اسلامی انار، استان کرمان، مدیر دبستان دختران آفتاب روستای عزیز آباد، ایمیل: ahmadyosfi.samira2436@gmail.com

[۲] کارشناسی ارشد رشته فقه و اصول از مرکز آموزش عالی الزهراء(س) ، استان گلستان، گرگان، مدیر دبستان کوثر و دبیر دبیرستان ریحانه بندر تنگ، شهرستان کنارک، ایمیل: f.sadat.ghaderyan@gmail.com

[۳] کارشناسی علوم تربیتی ( گرایش دبستان و پیش دبستان)، دانشگاه پیام نور واحد شهریار، آموزگار ابتدایی، دبستان لاله های انقلاب( ناحیه ۳ البرز) ، ایمیل: akramsalhi1364@gmail.com

[۴] طلبه سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی، مرکز تخصصی حضرت زهرا(س) میبد، یزد، مربی پرورشی دبیرستان امام رضا (ع) میبد، ایمیل: Zahramra3@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
94 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: