خادم مردم(مروری بر خدمات عام المنفعه و عمومی مرحوم آیت الله حاج شیخ محسن عندلیب قدس سره)

خادم مردم(مروری بر خدمات عام المنفعه و عمومی مرحوم آیت الله حاج شیخ محسن عندلیب قدس سره)

به قلم: دکتر حسین عندلیب

زندگی مرحوم آیت الله حاج شیخ محسن عندلیب فرازهایی بسیار مهم و خواندنی دارد. یکی از فرازهای مهم زندگی آن عالم ربانی، خدمت به مردم است. آنانی که از نزدیک با ایشان آشنا بودند به این مهم اذغان دارند که خدمت به مردم در سرلوحه ی فعالیت های این مبارز انقلابی قرار داشت. از ساخت مساجد و درمانگاه ها و حمام های عمومی در روستاها گرفته تا تاسیس موسسات خیریه و قرض الحسنه. از تحت پوشش قراردادن ایتام و نیازمندان تا توزیع بسته های معیشتی بین محرومان با همکاری و همیاری خیران.

پش قدم شدن برای جمع آوری کمک های مردمی برای محرومین و ایتام و دعوت دیگران به امور خیر همگی گوشه هایی از اهتمام جدی وی به مقوله خدمت به مردم بود. اهالی منطقه نیروگاه قم به خوبی می دانند که بسیاری از خانه های این منطقه با وام های قرض الحسنه موسسه قرض الحسنه رسالت ساخته شده است. همیشه از افتخارات و خوشحالی های آن بزرگ مرد این بود که مردم را صاحب خانه، مغازه، خودرو و مشکلی از مشکلات مردم را حل کند و از این که مردم کسب و کاری راه انداخته، خانه ای ساخته شده، جهیزیه عروسی تهیه شده، مسجدی کامل شده، برنامه فرهنگی مذهبی تشکیل شده خوشحال می شدند.

در ایام کرونا نیز با تلاش های خیرین و نهادهای انقلابی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در توزیع و تحویل بسته های معیشتی، غذای گرم و لوازم التحریر بین محرومین اهتمام ویژه ای مبذول داشت و گروه جهادی«حاج قاسم سلیمانی» و «مرکز نیکوکاری حضرت ولی عصر عج» و «قرارگاه فرهنگی حاج قاسم سلیمانی» را با همکاری جوانان محل تاسیس کرد.

همیشه بر جذب نوجوانان و جوانان به مساجد تاکید داشت. با اینکه سن و سالی داشت و حتی در زمان پیری نیز بیشترین زمان خود را با جوانان می گذراند و در میان هیات مذهبی هیات های جوانان مهمترین مرکز فعالیت های ایشان بود. هیئت های مذهبی شهر اراک و هیئت حضرت ولی عصر قم که مملو از جوانان پرشور و نشاط است گواهی بر این مدعا است.

آن عالم ربانی بارها این کمترین و سایر فعالان فرهنگی را توصیه و سفارش به ایجاد کانون های فرهنگی هنری در مساجد می کرد و از حامیان اصلی این مراکز فرهنگی در مساجد بود. با اینکه بخاطر بیماری ها راه رفتن برای وی مشکل بود و باید حتما کسی دست ایشان را می گرفت در عین حال اصرار داشت در محافل جوانان ولو چند لحظه شرکت کند تا آنها را تشویق کند و انگیزه بدهد. بارها به کلاس های فرهنگی مساجد می آمد و نوجوانان را با اهدای هدایای نقدی و غیر نقدی خوشحال می کرد.

آری در اندیشه مرحوم عندلیب هم معشیت جای داشت و هم فرهنگ. هم شعائر مذهبی مهم بود و هم رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم و ایشان همواره در صدد احیای مسجد تراز انقلاب اسلامی بود. مجموعه فعالیت های گسترده ی مذهبی، فرهنگی و امور خیریه مسجد حضرت ولی عصر(عج) قم گویای این واقعیت است که ایشان نمونه ای از این طرح را عملیاتی کردند و در مسیر خدمت همه جانبه به مردم لحظه ای از تلاش و کوشش فرو گذار نکرد.

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

سایر اخبار: