فاطمه اکبری دُرچه[۱]
علی خواجویی بازمانده[۲]
عزیز عبادی[۳]
زهره جبّاری[۴]
چکیده
انذار یکی از روشهای مؤثر در تربیت است که در قرآنکریم بدان اشاره شده است. آيات مشتمل برالفاظ انذار در قرآنکریم به سبكهاى متفاوتى است. گاهى انذار، هشدار نسبت به وقوع كيفر این دنیا و گاهی هشدار نسبت به كيفر آخرت است. این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی انذارالهی براساس آیات قرآن به صورت کیفی و از روش دادهبنیاد متنی انجام شده است. نتیجه این تحقیق، الگویی شامل چهرههاي شاخص و مطرح در قرآن برای تحقق انذار به عنوان منذِران و انسان در جایگاه مخاطبانِ انذار و منذَر قراردارند. نیل به رحمتالهی از جمله نتایج حاصل از انذارالهی است که براساس اصول تربیتی انذار (تعقل، اعتدال)، اهداف انذار (هدایت، تربیت و اتمام حجت)، روشهای انذار (موعظه، ارائه الگو)، مبانی انذار(عدالت، تقوا، رحمت)، محورهای انذار(یاد قیامت، ایجاد تقوا)، وظایف منذر(آگاهی و بینش)، مراحل انذار(هشدار، ایجاد مصونیت)، عوامل انذار (کفر، شرک، هواپرستی)، شرایط پذیرش انذار (خشیت، اقامهنماز، تقوا)، موانع پذیرش انذار (کفرو لجاجت)، بهدست آمده، که همه آنها مؤلفههایی است با عنوان الگوی انذارالهی، که بر مبناي تجزیه و تحلیل آیات قرآن و تفسیرالمیزان، مفهومسازي و مقولهسازي شده است.
واژگان کلیدی: انذارالهی، انذار، الگو، داده بنیاد، المیزان.
[۱]. طلبه سطح چهار (دکتری)، رشته تفسیرتطبیقی، مؤسسه آموزش عالی حضرت فاطمه الزهراء (سلاماللهعلیها)، شهر اصفهان، استان اصفهان، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، fakbary70@gmail.com
[۲]. کارشناسی ارشد، رشته تاریخ فرهنگ و تمدّن اسلامی، مدرّس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر، استان کرمان، ایران، فعّال فرهنگی و دبیر تاریخ Ali_khajouei@yahoo.com
[۳]. کارشناسی ارشد، رشته علوم قرآن و حدیث، مرکز پیام نور شهر اهواز، استان خوزستان، فعّال فرهنگی و معلّم، Azizarvand98@gmail.com
[۴]. دانشجوی دکتری، رشته مدرّسی معارف، گرایش قرآن و متون، دانشگاه قرآن و حدیث، شهر ری، استان تهران، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، jabbari_zohreh@yahoo.cm