فرشته سلگی[۱]

چکیده

ﺧﺼﻮﺻﻲﺳﺎزي، ﻓﺮاﻳﻨﺪي اﺟﺮاﻳﻲ، ﻣﺎﻟﻲ و ﺣﻘﻮﻗﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ دوﻟﺖﻫﺎي ﺑﺴﻴﺎري از ﻛﺸﻮرﻫﺎي ﺟﻬﺎن، از آن ﺑﺮاي اﻧﺠﺎم اﺻﻼﺣﺎت اﻗﺘﺼﺎدي و ﻧﻈﺎم اداري ﺧﻮد، اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. واژه ﺧﺼﻮﺻﻲﺳﺎزي، ﺣﺎﻛﻲ از ﺗﻐﻴﻴﺮ در ﺗﻌﺎدل ﺑﻴﻦ ﺣﻜﻮﻣﺖ و ﺑﺎزار ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺑﺎزار اﺳﺖ. ﺧﺼﻮﺻﻲﺳﺎزي، ﺷﻴﻮهاي ﺑﺮاي اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﺎراﻳﻲ (ﻣﺎﻟﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ) ﻋﻤﻠﻴﺎت ﻳﻚ ﻣﺆﺳﺴﻪ اﻗﺘﺼﺎدي اﺳﺖ. در ایران اصل ۴۴ قانون اساسی و تأکید بر اجرای این اصل، موضوعات اقتصادی نوینی را مطرح کرده است. در ایران؛ خصوصی­سازی، یک مرحله الزامی، ولی ناکافی است. زمانی طرح­های خصوصی­سازی بزرگ مؤثر خواهد بود که در قالب اصلاحات بزرگ در ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور به اجرا درآید. در این بین، دولت باید خود را برای پیامدهای کوتاه­مدت خصوصی­سازی بر روی سیستم اقتصادی خویش آماده کند. همچنین در زمینه­ی خصوصی سازی بایستی برای افزایش مشارکت سرمایه گذاران و افزایش انگیزه آنها فضای رقابت را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کرد. با این حال در ایران برخی تنش­های سیاسی و حزبی و تهدیدات اخیر امریکا پیرامون پرونده هسته­ای ایران و تحریم اقتصادی نیز در تشدید ریسک فضای کسب و کار بی تأثیر نبوده است؛ بنابراین برای موفقیت باید این شرایط را مهیا کرد:  اصلاح افکار عمومی نسبت به خصوصی­سازی، شفاف سازی اطلاعات، ترويج فرهنگ سهامداری و تعاون، ايجاد سیستم نظارتی قوی بر مكانیسم خصوصی­سازی، حمايت از شاغلان بخش­های دولتی پس از واگذاری و … در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی سعی در بررسی حقوق خصوصی­سازی در ایران شده است.

کلمات کلیدی: خصوصی­سازی، اصل ۴۴ قانون اساسی، کسب و کار، برنامه­های توسعه، اقتصاد

[۱] -دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه تهران.

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
315 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: