امید هادی[۱]
مدرس دانشگاه پیام نور الیگودرز.
یونس جدیدی[۲]
کارشناس ارشد مدیریت دولتی.
چکیده:
سازمان شهرداری در زمینه ارائه خدمات مطلوب به شهروندان با بهرهگیری از کلیه امکانات، اعتبارات و پرسنل موجود تدابیر لازم جهت ارتقاء کمی و کیفی خدمات مستمر خود را در برنامه های منظم کوتاهمدت، میان- مدت و بلند مدت اتخاذ می نماید، با توجه به اینکه مأموریت سازمان ارائه خدمات گسترده و متنوع به مردم می باشد، بنابراین نکته اصلی در مأموریت سازمان این است که سازمان مذکور تا چه حد توانسته است انتظارات و خواسته های مردم را برآورده سازد، بنابراین راههایی که بتوان به این مقصد و مقصود رسید همواره مورد نظر سازمان بوده است، یکی از راه ها برای رسیدن به این هدف کارآفرینی است. تحقیقات نشان داده است که بین رشد اقتصادی و تعداد کارآفرینان در یک کشور همبستگی مثبت وجود دارد، زیرا کشوری که دارای تعداد زیادی کارآفرین باشد از محرک های تجاری و اقتصادی قویتری برخوردار است. از این رو تحقیق حاضر به این موضوع می پردازد که: در سازمان شهرداری چه رابطهای بین ابعاد کارآفرینی سازمانی با عملکرد مدیران وجود دارد و تا چه حد از ویژگیهای کارآفرینی برخوردارند؟ روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی– همبستگی می باشد. یافتههای پژوهش نشان می دهد که بین ابعاد کارآفرینی سازمانی (نوآوری، ابتکارعمل، بازآفرینی، ریسک پذیری و رقابت تهاجمی) و عملکرد مدیران ستادی سازمان شهرداری رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
کلید واژه ها: نوآوری، کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، عملکرد مدیران، شهرداری