سیّده معصومه سیّدی[۱]
آزیتا جلیلیان[۲]
سیّدامیر دبیری[۳]
سجّاد شاه ملکی[۴]
چکیده
اهمیت مطالعات تطبیقی میان مذاهب اسلامی خصوصاً در باب مسائل چالشبرانگیز مانند «تعدد زوجات» در عصر کنونی، میتواند در روشن شدن بسیاری از زوایای مبهم این مسئله کمک نماید. به همین دلیل مقاله حاضر با روش توصیفی – تحلیلی «بررسی ادله نقلی مشروعیت تعدّد زوجات از منظر فقهای فریقین» را مورد بحث و بررسی قرار داده است و نتایج تحقیق بیانگر این است که: مفسرین امامیه با استناد به آیات و روایات تفسیری، تعدد زوجات را امری جایز و مشروع میدانند، و فقهای امامیه به تبع از نظر مفسرین و تحت تأثیر آیات و روایات وارده، آن را تحت شرایطی جایز میدانند و برخی از مفسران اهل سنت، تعدد زوجات را مختص پیامبر(ص) دانستهاند، در صورتی که این مسئله با صدر و ذیل آیات و روایات همخوانی ندارد، به همین دلیل هم فقهای مذاهب خمسه اکثراً قائل به تعدد زوجات هستند و آن را امری مشروع میدانند.
واژگان کلیدی: تعدد زوجات، فقهای امامیه، فقهای اهل سنت، آیات، روایات.
[۱]. سطح دو (کارشناسی)، رشته علوم حوزوی، حوزه علمیّه حضرت جواد الائمه (علیه السّلام)، شهر آبدانان، استان ایلام، ایران، پژوهشگر، فعّال فرهنگی و نویسنده مسؤول،
Masoomeh.94@gmail.com
[۲]. سطح دو (کارشناسی)، رشته علوم حوزوی، حوزه علمیّه حضرت جواد الائمه (علیه السّلام)، شهر آبدانان، استان ایلام، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی،
masoomeh.94@gmail.com
[۳]. دارای مدرک تخصّصی سطح سه (کارشناسی ارشد)، رشته حقوق خصوصی، مدرسه عالی قضاوت قم، طلبه سطح چهار (دکتری)، رشته فقه و اصول، حوزه علمیّه قم، استان قم، ایران، پژوهشگر و فعال فرهنگی، dabiriamir1132@gmail.com
[۴]. کارشناسی ارشد، رشته مدرّسی معارف، گرایش انقلاب اسلامی، دانشگاه بوعلی سینا، شهر همدان؛ طلبه مشغول به تحصیل در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد)، رشته فقه و اصول، حوزه علمیّه قم، استان قم، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی، shahmlkysjad59@gmail.com