محمّدمهدی کریمی نیا[۱]

یاسین عدالت[۲]

علیرضا دستجانی فراهانی[۳]

مصطفی عبدالهی کهره[۴]

چکیده:

تغییرجنسیّت از جمله مباحث مهم است که در نظام های حقوقی مختلف جهان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در نظام حقوقی اسلام نیز توجه فقها را به خود جلب کرده است، اما برخی از فقها تعریف خاصی از «تغییرجنسیّت» اراء نکرده اند، شاید به این دلیل باشد که منظور از تغییرجنسیّت همان معنای عرفی آن منظور است، یعنی تبدیل شدن مرد به زن و یا برعکس. تغیرجنسیّت به این معنا، یک مفهوم عام و گسترده بوده که می تواند مصادیق مختلف داشته باشد، مثل اصلاح جنسیّت، تبدیل شدن خنثی به مرد و یا تبدیل شدن خنثی به زن، تغییرجنسیّت در حیوانات و تغییرجنسیّت در گیاهان. بنابراین ماهیت و حقیقت «تغییرجنسیّت» در فقه، همان واقعیت و حقیقت شناخته در نزد عرف است، که یک فرد مذکّر یا مؤنّث خودش را به جنس مخالف تبدیل کند، یا از خنثی به مذکّر یا از خنثی به مؤنّث و یا از مذکّر و مؤنّث به خنثی تبدیل شود. ضمن این که تغییرجنسیّت دارای انواع و مصادیق گوناگون است که بدون شناخت این مصادیق نمی توان حکم فقهی در باره این موضوعِ نوظهور بیان داشت.

کلیدواژه‌ها: تغییرجنسیّت، تبدیل جنسیّت، خنثی، دوجنسی، هرمافرودیت، ترنس سکشوال، تراجنسیتی.

[۱]. استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، طلبه و پژوهشگر حوزه علمیّه قم، ایران، نویسنده مسؤول، kariminia@quran.ac.ir

[۲]. دارای مدرک کارشناسی، رشته حقوق، دانش پژوه مقطع کارشناسی ارشد، رشته حقوق خصوصی، مدرسه عالی قضاوت قم، ایران،  طلبه درس خارج حوزه علمیه قم،

 yasin110377@gmail.com

[۳].  طلبه دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیّه، دارای مدرک کارشناسی ارشد، رشته حقوق جزا، از مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم، ایران، پژوهشگر و فعّال فرهنگی،

  1. r. d. farahani1371@gmail.com

[۴]. سطح دو (کارشناسی)، رشته حقوق و قضای اسلامی، پژوهشگر و فعّال فرهنگی،

 bdyl50879@gmail.com

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
215 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: