سیّده‌ فهیمه راعی  [۱]

چکیده

انسان موجودی است که با دو استعداد عقلی و غریزی، خلق شده است تمایل افراطی انسان به سمت غرایز، او را به پست تر از چهارپا شدن سوق می دهد و رویکردِ درست انسان به فطرت و عقل با استفاده صحیح از غرایز، او را برتر از فرشتگان می گرداند. این مقاله، عرفانی را قبول دارد که برگرفته از قرآن کریم با تفسیر معصومین (عَلَيهِمُ-السَّلَام) باشد؛ لذا به این سوال پاسخ می دهد که کمال علمی و عملی انسان در قرآن و عرفان چیست؟و آیت الله جوادی آملی چه پاسخی به این سوال می دهد؟ با بررسی کلام الهی در کتب تفسیری و نیز کتب عرفانی و توصیف، تحلیل و تطبیق آنها، این نتیجه حاصل شد که کمال علمی یعنی تفقه و فهم دقیق از عبودیت و خدایی شدن؛ و کمال عملی یعنی رسیدن به عبودیت الهی به معنای واقعی و مصداقی آن، که گویای فلسفه ی خلقت انسان از منظر قرآن کریم است.

کلید واژه ها: کمال انسان، علم و عمل، قرآن، عرفان

[۱]. دانش آموخته سطح چهار (دکتری)، رشته تفسیر تطبیقی، پژوهشگر و مُدرّس حوزه، استان مازندران، ایران، نویسنده مسؤول، seyyedelarijany@chmail

طرح روی جلد این شماره:
اطلاعات نشریه جاری:
تاریخ پذیرش:
دریافت:
تعداد بازدید این مقاله
33 بازدید
اشتراک گذاری:
Share on print
Share on email
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
جستجو: